Google Ads: Zoekwoordplanner

De Zoekwoordplanner is een hulpprogramma in Google Ads. Het dient om ideeën voor keywords op te doen om advertenties voor Google Ads te schrijven, maar het is tegelijk heel geschikt om sterke keywords te zoeken die u gebruikt om de pagina’s van uw website te optimaliseren.

 

Om de Zoekwoordplanner te gebruiken, moet u een account hebben bij Google Ads. Als u die nog niet hebt, maakt u die gewoon aan: u hoeft die niet te gebruiken om daadwerkelijk advertenties te plaatsen, hoewel dat in een later stadium misschien wel interessant kan zijn.

Klik hier om de startpagina van de zoekwoordplanner te openen en klik vervolgens op ‘Ga naar de Zoekwoordplanner’.

Voor het bepalen van sterke zoekwoorden voor uw website gebruikt u het eerste onderdeel ‘Nieuwe zoekwoorden ontdekken‘.

Bepaal waar en in welke taal u keywords wilt zoeken

1. Bepaal voor welk geografisch gebied u cijferresultaten voor de keywords wilt opvragen. Hierbij bent u vrij in uw keuze of u landen, steden en/of provincies wilt combineren. In onderstaand voorbeeld hebben we België gecombineerd met een buitenlandse stad (Amsterdam).

2. Bepaal in welke taal u keywords wilt zoeken. Stel dat u in het Nederlands zoekt naar extra keywords voor ‘SEO’. Hoewel dat de afkorting is van een Engelse term (Search Engine Optimization), krijgt u in het Nederlands ook alternatieven aangeboden zoals ‘zoekmachine optimalisatie’.

3. Een mogelijk interessante extra optie zijn de uitsluitingswoorden. Hiermee verwijdert u zoekwoorden uit de resultaten die niets met uw bedrijfsactiviteit te maken hebben. Stel dat u een bankkantoor uitbaat en keywords wilt zoeken voor de website, dan hebt u niets aan keywords die verband houden met zitbanken, tuinbanken en schoolbanken. Met wat zoeken en verfijnen kunt u die uit de zoekresultaten houden.

Via de optie ‘Opnemen/uitsluiten‘ is de resultatenlijst eventueel nog relevanter te maken, maar ook dat is een kwestie van uitproberen en verfijnen.

Er zijn nog mogelijkheden om de resultaten te verfijnen, maar die zijn vooral interessant als u advertenties wilt schrijven voor Google Ads. Standaard levert de Zoekwoordplanner resultaten op van de afgelopen 12 maanden.

Klik op ‘Resultaten ophalen’ en evalueer de resultaten

Stel dat u een winkel hebt die grote huishoudtoestellen verkoopt: koelkasten, wasmachines, vaatwassers, diepvriezers, enz. In deze sector heet dit ‘witgoed’, de vakterm die bestaat naast ‘bruingoed’ (tv, radio, video, hifi). De keywords ‘witgoed’ en huishoudtoestellen’ dekken volgens u de lading. Als u die door de Zoekwoordplanner jaagt, krijgt u de volgende resultaten:

Bekijk het tabblad ‘Suggesties voor zoekwoorden‘. In het eerste kadertje staan de resultaten voor de door u opgegeven zoektermen, in het tweede kader de extra keywords die Google zelf voorstelt. Klik in dit kader op ‘Gem. maandelijkse zoekopdrachten‘, dan krijgt u een rangschikking met de meest gebruikte keywords vooraan.

De belangrijkste informatie staat in de kolommen ‘Gem. maandelijkse zoekopdrachten‘ en ‘Concurrentie‘. De gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten (GMZ) vertellen u naar welke keywords het meest gezocht wordt. Die keywords, als ze relevant zijn voor uw bedrijfsactiviteit, leveren potentieel het grootste aantal extra bezoekers op. De concurrentie heeft in feite betrekking op het aantal Google Ads dat er zijn voor dat keyword. Voor keywords met een hoge concurrentie kunt u ervan uitgaan dat er niet alleen veel Ads voor bestaan, maar dat veel van de pagina’s van de websites/webshops met die keywords ook geoptimaliseerd zijn. Uw webpagina’s optimaliseren voor keywords met een hoge concurrentie is sowieso nodig, anders wordt het moeilijk om er goede resultaten mee te halen bij zoekmachines zoals Google.

Experimenteer en verfijn de resultaten om meer inzicht te krijgen over uw keywords

Met een GMZ van 8.100 en een hoge concurrentie lijkt ‘witgoed’ een geschikt keyword. Een beetje experimenteren leert u dat dit alleen geldt voor Nederland, niet voor België, waar het blijkbaar alleen gebruikt wordt door mensen uit de sector:

Targeting: Nederland

Targeting: België

In Nederland is ‘witgoed’ een sterk keyword, terwijl ‘huishoudtoestellen’ er nauwelijks gebruikt wordt bij zoekopdrachten. In België levert ‘witgoed’ relatief weinig zoekopdrachten op, terwijl er toch concurrentie voor is. ‘Huishoudtoestellen’ scoort meer zoekopdrachten en is door de lagere concurrentie het overwegen waard als keyword.

Download de keywords als u tevreden bent over de resultaten

Via een klik op ‘Zoekwoordideeën downloaden‘ opent u een pop-up waar u het bestand als ‘.cvs‘ of als ‘Google Spreadsheets‘ kunt downloaden. 

Alleen de kolommen ‘Keyword‘, ‘Gem. maandelijkse zoekopdrachten‘ (Avg. monthly searches) en ‘Concurrentie‘ (Competition) hebt u nodig voor het bepalen van sterke keywords.

Met dit bestand kunt u aan de slag:

Tenslotte bepaalt u welke pagina’s van uw website in aanmerking komen voor optimalisatie en met welke keywords. Voor andere, sterke keywords waar geen pagina’s bij passen, kunt u extra pagina’s aanmaken. U kunt er namelijk op rekenen dat u anders een heleboel mogelijk geïnteresseerde bezoekers mist.