Zoekmachineoptimalisatie

Wat kan SEO betekenen voor mijn website?

 

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is zoveel meer dan een modewoord. Het is een begrip dat iedere ondernemer zou moeten begrijpen als hij online zichtbaar en vindbaar wil zijn.

 

Je wordt er hoe langer hoe meer mee om de oren geslagen op het internet: wie gevonden wil worden, moet aan SEO doen. Zonder een goede zoekmachine optimalisatie loop je ernstig risico als bedrijf. Van zodra dat je online aanwezigheid van enig belang is, zou het binnen je marketing een prioriteit moeten zijn om zoveel mogelijk mensen op je website te krijgen. Dit is voor sommige bedrijven nog belangrijker dan voor andere bedrijven. Als je een broodjeszaak hebt, is het heel nuttig om een website te hebben zodat mensen je openingsuren kunnen terugvinden of je zaak bovenaan kunnen zien verschijnen wanneer ze “belegde broodjes Dordrecht” intypen, maar het is nog veel belangrijker als je een afhaaldienst of een take-away hebt. Als er in jouw buurt wordt gezocht naar “broodjes bestellen Dordrecht” is het cruciaal voor jouw zaak dat jij bij zulke opdrachten bovenaan in de zoekopdrachten staat, of toch zeker tussen de top 3. Wie buiten de top 3 valt, maakt namelijk maar heel weinig kans op veel klanten via Google. Als je niet op de eerste pagina staat, laat je in dat opzicht best de moed varen dat iemand je via Google zou vinden. Sta je niet op die eerste pagina, maar wil je je positie in Google heel graag verbeteren? Probeer dan Keyboost 1 maand gratis! Met de zoekmachine optimalisatie van Keyboost schiet jij naar de top van de zoekresultaten.
Om je zichtbaarheid te verhogen, moet je werk maken van je zoekmachineoptimalisatie. Maar wat is zoekmachine optimalisatie precies, en hoe zorg je ervoor dat je er in uitblinkt? Dit, en meer, bespreken we hieronder.

 

 

Wat is zoekmachine-optimalisatie en hoe werkt het? Waar kijkt Google naar bij het rangschikken van websites?

 

Zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO (search engine optimization), zijn alle handelingen die je stelt om je website of individuele webpagina’s beter in de smaak te laten vallen bij Google. Dat gaat van kleine ingrepen zoals het optimaliseren van je sitemap over het uitbreiden en beheren van je linkprofiel tot het schrijven van geoptimaliseerde content voor je webpagina’s. Als je geen kenner van SEO bent, zitten heer veel vreemde woorden tussen. Dat is niet erg, eens je deze tekst hebt gelezen, zal je deze allemaal goed begrijpen. Om dat het best te doen, moeten we een onderscheid maken tussen te pilaren waar jouw plaatsing van Google op is gesteund, en hoe je deze kan beïnvloeden.

 

Een van de belangrijkste factoren waar een zoekmachine als Google naar kijkt, zijn backlinks naar jouw website. Backlinks zijn links die op andere websites staan en naar een webpagina van jouw website verwijzen. Google en andere zoekmachines zien backlinks als een goede indicatie voor de kwaliteit en betrouwbaarheid van een website. Google gelooft dat als er veel links van andere websites naar jouw website staan, jouw website ook goed moet zijn. Waarom zouden er anders zoveel links op het net naar jouw website staan? Natuurlijk kan je niet zomaar een tweede website oprichten, daar tweeduizend links naar je eerste website op pleuren en hopen dat daarmee de kous af is. Achter een zoekmachine als Google zit veel knowhow verscholen, een natuurlijk linkprofiel (het totaal van alle backlinks naar jouw website) moet een goede verdeling en groei hebben.
Google kijkt hiervoor naar tal van factoren die we even in vogelvlucht zullen bespreken. De credibility van de website waarop de backlinks staan in een eerste, heel belangrijke factor. De credibility, of geloofwaardigheid, van een website is een inschatting die een zoekmachine als Google aan een website geeft. Hoe betrouwbaarder een website volgens Google is, hoe meer gewicht links naar jouw website in de schaal leggen wanneer ze op deze website staan. Het is hier ook belangrijk dat Google een soort van logisch verband kan trekken tussen de twee websites in kwestie. Laten we ons voorbeeld van ene broodjeszaak er weer even bij nemen. Als je backlinks hebt staan op een website waar cullinaire tips worden besproken, is dit volken logisch en hecht Google veel belang aan deze link. Als jouw domeinnaam echter opduikt op een website die gespecialiseerd is in diepzeeduiken, zal de impact hiervan beperkter zijn. Ook de vorm van de link is een relevant punt. Is de backlink naar je website een kale link (zoals www.gooogle.be), een tekstlink (zoals “klik hier voor de lekkerste broodjes van heel Dordrecht”) of een link die in een afbeelding of een ander element is verwerkt? Hoe meer moeite in de link is gestoken, hoe groter de bijdrage van deze link aan jouw linkprofiel.
Het aantal links en wanneer ze zijn ontstaan zijn vormt een ander deel van de basis voor hun beoordeling. Google beloont je voor een natuurlijk linkprofiel. Als Google vindt dat je linkprofiel verdacht is, zal ze je hiervoor ook afstraffen door de links minder waarde te geven. In gevallen waarbij extreem wordt gesjoemeld, kan er aan sommige backlinks zelfs een negatieve waarde vasthangen. Precies daarom zijn de zogenaamde “linkfarms” allesbehalve efficiënt. Deze linkfarms zijn websites met een lage credbility die massaal kale links posten naar websites die niets met elkaar of met het doel van de website te maken hebben. De veranderingen op deze websites gebeuren plotsklaps en met de grove hand. Het is voor Google dus niet moeilijk om te ontdekken dat er wordt gesjoemeld. Een natuurlijk linkprofiel kent namelijk niet alleen een gezonde variatie aan verschillende websites die naar verschillende pagina’s op jouw website links hebben staan, maar ook een natuurlijke groei. Het is natuurlijk verdacht als je van 2 backlinks op dag 1 naar 3.002 backlinks op dag 2 springt. Als die links dan ook allemaal op 1 of 2 websites met een lage reputatie staan, is het voor Google niet heel moeilijk om conclusies te trekken.

 

Een tweede pijler waarop Google voortbouwt om de optimalisatie van je website te bepalen is de opbouw van jouw website. Het is voor Google belangrijk dat jouw website goed toegankelijk, overzichtelijk en leesbaar is. Nu is google een enorm bedrijf, maar ook zij hebben niet de mankracht om iedere website aan een feitelijke inspectie door een medewerker te onderwerpen. Hiervoor gebruiken ze dus ook geautomatiseerde programma’s. Deze programma’s kijken naar de sitemap (de structuur van je website), controleren of er regelmatig aanpassingen worden aangebracht, of er nieuwe content bij komt en beoordelen in welke mate dat deze content logisch is gestructureerd. De beste manier om dit aan Google te laten zien is regelmatig je website te onderhouden, nieuwe content bij te schrijven (hieronder meer informatie) en de regels van goed websitebeheer op te volgen. Onze nieuwsbrieven kunnen hierbij ook zeker goed van pas komen! Het afwijzen van inkomende backlinks die niet meer relevant zijn, maakt ook deel uit van het goedehuisvaderschap. Wil je meer ontdekken over de zoekmachineoptimalisatie van je website? Schrijf je dan zeker in op onze nieuwsbrieven. Neem gerust contact met ons op, en wij sturen jou op regelmatige tijdstippen uitgaves van “De geheimen van Google ontrafeld” of één van onze andere nieuwsbrieven!

 

Een derde hoeksteen voor het beoordelen van websites is content. Dit aspect van zoekmachineoptimalisatie kan je zelf goed aanpakken, maar dit kost wel veel tijd en moeite. Je website regelmatig updaten en daarop relevante artikels plaatsen is een goede manier om in de gunst van Google te geraken. Google vindt het belangrijk dat de websites die ze hoger plaatsen een goed beheer hebben. Natuurlijk kan je niet zomaar in het wilde weg teksten gaan schrijven. De teksten die je op je website plaatst moeten verband houden met de inhoud van je website zelf. Probeer op de website van je broodjeszaak dus geen verhaal af te steken over het belang van de demilitarisatie van Zuid-Tibet. Een artikel over wat het verschil is tussen bio-groenten en groenten die besproeid worden met pesticiden zal Google veel meer bevallen. Jullie hebben het al zeker wel door, Google kijkt bij jouw artikels niet enkel naar het thema. De zoekmachine hecht ook veel waarde aan de juiste tekstlengte, een goede titel, aan afbeeldingen met een correcte, bijpassende tekst en nét voldoende vermeldingen van het zoekwoord in kwestie. Als je het onderwerp van je artikel te vaak vermeldt, kan je namelijk wegens “keyword stuffing” worden afgestraft. Maar hoeveel is te veel? Hoeveel woorden mag je schrijven? Wat voor tekst moet bij de afbeeldingen? Voor al deze vragen hebben wij 1 adres, namelijk de website van SEO Page Optimizer. Met SEO Page Optimizer wordt de zoekmachine optimalisatie van je teksten een eitje! Vertel SEO Page Optimizer voor welke pagina en voor welke zoekterm je een optimalisatie wil, en de applicatie gaat aan de slag. Wist je al dat je 1 gratis optimalisatie per dag krijgt? Profiteer er vandaag nog van!
Heb je het niet zo voor teksten schrijven, en blijf je liever bezig met je eigen vakwerk? Geen probleem, wij hebben een leger aan tekstschrijvers dat de zoekmachineoptimalisatie van jouw teksten me plezier voor hun rekening nemen! We hebben copywriters voor verschillende talen in het gareel, dus als je een website in verschillende talen wilt omzetten, helpen je hier ook graag bij verder! Let wel: een tekst die voor een doelpubliek in één land en voor één taal is geoptimaliseerd, is daarom nog geen goede optimalisatie voor een andere taal of een ander land. Zoekmachine optimalisatie is geen internationaal gegeven, althans niet wat de inhoud van je teksten betreft.

 

De laatste factor die doorslaggevend is bij het bepalen van je plaatsing in Google is het aantal bezoekers dat je website krijgt en hun gebruikerservaring. Ook hiervoor houdt Google met verschillende aspecten rekening. Google houdt voor de zoekmachine optimalisatie onder andere bij hoeveel mensen jouw website bezoeken, welke pagina’s ze bekijken, hoe lang ze op die pagina blijven en of ze doorklikken vanaf de pagina die ze in Google hebben gevonden. Aan de hand van deze informatie bepaalt Google of het bezoek het resultaat heeft opgeleverd waar de gebruiker op hoopte. Als dit het geval is, wordt de webpagina daardoor beloond met een hogere plaatsing, omdat de credibility stijgt.

 

 

Hoe doe ik het best aan zoekmachine-optimalisatie? Zijn er manieren die efficiënter zijn dan andere?

 

De twee manieren waarop je de grootste invloed op je positie kan uitoefenen zijn zoekmachineoptimalisatie door backlinks en SEO door het (laten) schrijven van teksten. Beide opties zijn valabel, maar ze hebben wel andere gevolgen.
Backlinks gebruiken om aan je SEO te werken is volgens ons in veel situaties de sterkste methode. De content op je website hoeft doorgaans niet hypergeoptimaliseerd te zijn, zolang je website redelijk in orde is, geraak je puur door backlinks al heel ver. Deze backlinks genereer je normaal gesproken door een trouwe klantenbasis uit te bouwen die over jou schrijven en de diensten aanprijzen, maar Keyboost kan ook backlinks op een duurzame en efficiënte wijze uitbouwen. Heb je nog vragen over de werking van Keyboost? Kijk dan zeker even op onze startpagina! We hebben hier een korte, maar duidelijke video geplaatst die precies uitlegt hoe Keyboost precies in zijn werk gaat. Backlinks geven Google de illusie dat er veel mensen zijn die je product aanprijzen, waardoor jouw credibility de lucht in schiet. Hierdoor komt jouw website hoger te staan in Google, waardoor je natuurlijk meer bezoekers krijgt, deze bezoekers ook over jou beginnen schrijft, jou vaker bezoeken en werken dat je goede producten aanbiedt. Zo versterk je je positie verder. Zolang je een functionele website hebt, is dit een goedkope en bijzonder efficiënte strategie. Me Keyboost zie je binnen de eerste weken al resultaat, en de resultaten liegen er niet om. Meer dan 98 procent van al onze testen kenden succes. Probeer onze gratis Keyboost-test dus zeker!
Teksten schrijven om aan je optimalisatie te werken gaat ook, maar het is een werk dat nog wat externe ondersteuning kan gebruiken. Als je website piekfijn in orde is, zal Google dit opmerken en zelfs met heel weinig bezoekers op de 2de of 3de pagina belanden. Maar zolang je maar weinig bezoekers of backlinks hebt, zal Google je niet bovenaan zetten. Google geeft namelijk de voorkeur aan websites met backlinks en bezoekers, omdat Google denkt dat mensen beter weten wat voor hen de juiste insteek is dan Google zelf. Allemaal logisch, natuurlijk. Een goed opgebouwde website is dus iets dankbaar, maar enkel een goede website is niet voldoende. Nadat je voldoende teksten hebt geschreven of laten schrijven, moet je ook voldoende reclame maken voor deze teksten. Deze marketing is tijdrovend, het duurt lang voor het zijn vruchten afwerpt, en de slaagkans is natuurlijk geen 100 procent. Het kán wel een enorm positieve impact hebben op je optimalisatie, maar de meeste kleine bedrijven die nog niet hoog in de lijst staan, is dit niet de beste optie. Als je al hoog staat of je eerste plaats echt wil cementeren, is een copywriter inhuren om SEO-teksten te schrijven wél een goed idee.

 

Kan ik op verschillende manieren tegelijk mijn website optimaliseren? Welk effect heeft dit op de efficiëntie van die maatregelen?

 

Een combinatie van de bovenste twee methodes is duur, maar ongelofelijk efficiënt. Je pakt het probleem namelijk op meerdere fronten tegelijk aan. Je verhoogt het aantal backlinks terwijl je er ook voor zorgt dat je inhoud op de website een geweldige kwaliteit heeft. Deze strategie vereist wel een duidelijke communicatie, vooral wanneer je besluit deze teksten zelf te schrijven in plaats van de copywriters met wie wij samenwerken dat te laten doen. Je zou namelijk een soort “belangenconflict” binnen je website kunnen krijgen. Laten we zeggen dat je vol goede moed aan de slag gaat met je website en volop teksten schrijft, waaronder een tekst die over glutenvrij brood gaat. Een goed geoptimaliseerde tekst zou ervoor zorgen dat die tekst automatisch hoger in de zoekresultaten komt te staan, omdat Google ziet dat de tekst goed aansluit bij zijn verwachtingen van een tekst. Als wij tegelijkertijd een andere pagina van jouw website boosten voor het keyword “glutenvrij brood”, krijg je echter problemen. Google weet dan niet zeker welke pagina hij bovenaan moet zetten, dus zet hij beide pagina’s redelijk hoog. En hoewel dat interessant klinkt, er is niets beter dan die illustere eerste plaats in de zoekresultaten. Google is ook geen fan van te veel hits van één website vooraan te zetten. Ze proberen zo veel mogelijk te variëren om de kans dat de gebruiker de juiste website vindt te maximaliseren. Een goede coördinatie van het boosten via backlinks en via het schrijven van SEO-vriendelijke teksten is dus verreweg de meest efficiënte methode, zolang deze inspanningen op elkaar afgestemd zijn.

 

 

Heb je nog vragen of opmerkingen, was iets in dit artikel niet volledig duidelijk? Laat het ons weten! Wij helpen je met alle plezier verder.

 

Google verandert op onverwachte momenten en heel snel van mening. Het is dan ook moeilijk om bij te houden wat nu ook weer de juiste techniek is om jouw websites optimaal te houden. Heb je het gevoel dat je niet weet welke kant je uit moet, zou je graag weten of een SEO-boost iets voor jou zou zijn of heb je andere vragen? Aarzel dan niet om ons te contacteren!